Ahhoz, hogy a látogatóid könnyen elérjék a termékeidet a webáruházadban, nagyon világos termékinformációkat kell nyújtanod számukra, minden szinten: a főoldaltól a terméklista oldalakig. Az online vásárlások során az embereknek pontosan meg kell érteniük, hogy mit kínál egy webáruház, és meg kell találniuk rajta azt a terméket, ami érdekli őket. Ezt néhányan a kereső segítségével érik el, amikor pontosan tudják, mit akarnak. Sokan azonban a böngészésre támaszkodnak, hogy felfedezzék az elérhető termékeket, és hogy megállapítsák, pontosan melyikre van szükségük. Ehhez kellenek a jól használható honlapok, kategóriaoldalak és terméklista-oldalak. A honlapok szolgálnak arra a célra, hogy belépést kínáljanak egy weboldalra, miközben természetesen termékeket vagy szolgáltatásokat is felsorolnak. A kategória és a terméklista-oldalak középszinten elhelyezkedő oldalak a webáruházakon belül: egy termékcsoportot mutatnak be egy bizonyos csoportosításban. A termékekhez vezető útnak gondosan eltervezettnek kell lennie, és világosan megmutatnia, hogy mi a különbség az egyes termékcsoportok, illetve az egyes termékek között, ezzel segítve a felhasználót abban, hogy megállapíthassa, megfelel-e a termék az igényeinek. Az emberek, akik egy-egy terméktípusra keresnek rá a keresőben, gyakran egy kategória vagy egy terméklista oldalon találják magukat, nem pedig egy meghatározott termék oldalon. Ezeknek a középszinteknek gyakran remek a SEO-teljesítményük is, ami egy további ok arra, hogy komolyan vedd a felhasználói élményüket, valamint fontosságukat az oldalon belüli navigációban. Az Nielsen Norman Group most 49 webáruházat vizsgált meg, hogy kialakíthassa a legfőbb irányelveket a könnyű használathoz.
MILYEN LEGYEN EGY FŐOLDAL?
Habár nem minden felhasználó a főoldalon keresztül érkezik egy webáruházba, azok számára, akik így tesznek, hatékonyan prezentálni a weboldalt, és elmagyarázni, mit kínál és miben különbözik a versenytársaktól. Világosan kommunikálni kell ki is vagy Te, fel kell hívni a figyelmet a legfontosabb ajánlataidra, valamint lehetővé kell tenni az embereknek, hogy megkezdjék a vásárlást. Habár lehet, hogy ezek a dolgok teljesen egyértelműnek tűnnek számodra, az NNG tanulmánya mégis azt állapította meg, hogy nagyon sok webáruház esetében okozott gondot a felhasználók számára a főoldal használata, annak zsúfoltsága, és a termékeket reprezentáló ajánlatok megjelenítésének hiánya miatt. Egy főoldal olyan, mint egy kirakat egy fizikailag létező üzletben: minél több dolog van odazsúfolva, annál kisebb az észlelt összérték. Minél nagyobb a zsúfoltság, annál alacsonyabb a minőség. És persze a kirakatban található termékek mutatják be, hogy mi található az üzletben.
VILÁGOSAN ELRENDEZETT TERMÉKEK
A navigációs lehetőségeknek és a termékkategóriáknak könnyen érhetőeknek kell lenniük, olyan címkékkel, melyeknek a felhasználók számára is van értelmük. Az embereknek gyorsan meg kell érteniük a kategóriákat, és azt, hogy miben különböznek egymástól. Ha a hely megengedi, érdemes a fő navigációs menüt kihasználni arra, hogy bemutasd a termékkategóriákat, ahelyett, hogy egy “Vásárlás” menüpont alá helyeznéd őket. Előfordulhat ugyanis, hogy ezt nem veszik észre a látogatók. Annak érdekében, hogy többféle úton megtalálhassák az emberek a termékeket, úgynevezett polihierarchiát érdemes kialakítani, mely javítja a termékek felfedezhetőségét azáltal, hogy egy-egy termék vagy alkategória nem csak egyetlen szülő-kategóriában megtalálható. Amikor az emberek nem találnak valamit ott, ahol számítanak rá, akkor azt feltételezik, hogy nincs is ilyen termék a webáruházban. Pedig csak másik kategóriába került. Egy-egy termékcsoport több szülőkategóriában is megjelenik
MILYEN LEGYEN EGY KATEGÓRIAOLDAL?
Egy jól elrendezett kategóriaoldal sokat segít a látogatóknak abban, hogy megtalálják, amit akarnak. Íme, néhány példa, hogyan is kellene kinéznie a kategóriaoldaladnak: HP Ha valaki megnézi a HP oldalát, és ott rákattint az asztali gépek kategóriájára, akkor egy olyan oldalon találja magát, ahol szembe találja magát jó minőségű fotókon ábrázolt termékekkel. Emellett azonban kiválasztható valamely alkategória, például a játék vagy a minden egyben gépek. Az alkategóriákban szereplő eszközök mindegyike alatt jól látható módon ott a kosárba helyezésre utaló gomb. A design egyszerű és vonzó, a felhasználók könnyen megtalálják a lehetőségeket.Amit érdemes átvenni erről az oldalról, hogy figyelembe veszik, hogy látogatóik miként böngészik a termékeket, és kiváló minőségi képeken mutatják be nekik azt. A kategóriákból elérhetők az alkategóriák, így a felhasználók arra összpontosíthatnak, ami őket érdekli.
COSTCO
A Costco megint csak abban jeleskedik, hogy könnyen áttekinthetők és böngészhetők a termékek egy-egy kategórián belül. A kategóriák alapján el lehet dönteni, hogy hol akarjuk kezdeni a vásárlást, és ezeken belül könnyen megtalálhatók a minket érdeklő termékek.Amit talán érdemes ellesni, hogy az egyes kategóriákat fotókkal jelöli az oldal, így egyértelműsítve, hogy mire számíthat a látogató, ha kattint.
STAPLES
A Staples az egyes kategóriák vizuális megjelenítését talán még hatékonyabbá teszi. Az egyes kategóriákon belül különböző terméktípusokkal találkozhatunk, de továbbgörgetve márkakategóriák következnek, így akár terméktípusok, akár márkák alapján megtaláljuk az általunk keresett terméket.A Staples tehát abban nyújt kiemelkedőt, hogy remek az elrendezése a kategóriáinak, így könnyen kereshetők ezek által is egy-egy termék. A kategóriaoldalakat dobozokba helyezi, így az információk jobban elrendezetté válnak, és ezáltal javul a felhasználói élmény.
KOHLS
A Kohls vizuális kialakítása megint csak sokat segít a termékek keresgélésében, hiszen nagyban megkönnyíti a megfelelő kategória megtalálását. Emellett lehetővé teszi, hogy ne csak terméktípus, hanem méret alapján is keresgéljen a látogató, ahol erre lehetőség van, például az ágyméretek esetében. Érdemes tehát átgondolnod, hogy a Te webáruházadban milyen kategóriatípusok alkalmazása segíti leginkább a vevőket a céljaik elérésében.
APPLE
És a mindenki által jól ismert Apple kategóriaoldala is követendő példa lehet. Ha például felmész az iPhone kategóriaoldalra, akkor ezekkel az alkategóriákkal találkozol:Itt egyből láthatod a különböző termékeket és tartozékokat is, de ha lejjebb görgetsz, akkor jönnek a lenyűgöző vizuális elemek, majd egy “Melyik iPhone illik hozzád?” rész. Ez nagyban megkönnyíti a döntést, hogy az oldalról merre is indulj tovább. Az Apple oldala elsősorban a képek minőségének fontosságára hívja fel a figyelmet, de arra is, hogy érdemes kiszakadni az egyszerű kategóriafelsorolásból, és egy összehasonlítási rész akár hatékonyabban is képes vezetni a látogatót.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.